fredag 3. september 2010

Jaja, tida går veldig fort. Plutselig var det helt igjen! Dette er 3. helga her nede. Nå flyr dagene avgårde. Jobber nå i 2 ulike prosjekter. Et på formiddagen, og et på ettermiddagen. Så det blir lange dager. Begynner ikke før klokka 9, men er sjelden hjemme før klokka nærmer seg halv 6-6 på kvelden. Og da er det rett på spanskkurs 3 dager i uka. Fritid er oppskrytt!!
Har fått ny spansklærer, som er helt super! Hun er flink til å lære bort, og lærer meg det jeg trenger. I tillegg er hun veldig ålreit å snakke med. Og det trenger jeg når frustrasjonene tar overhånd:-)

Kommunikasjon er et begrep som er fryktelig oppskrytt i Bolivia. Si ifra, nei det trodde vi ikke var nødvendig. To ganger denne uka kom jeg til stengt dør på ettermiddagsprosjektet, og da er min tålmodighet forholdsvis kort..

Men det prosjektet om morgenen er et forebyggingsprosjekt. Der kommer unger, som går på skole på ettermiddagen, og gjør lekser. Det er en barnegruppe, som jeg er på, og en ungdomsgruppe. Og av en eller annen merkelig grunn, snakker jeg mest (av det jeg kan på spansk) med de litt eldre. Men det er vanskelig å få autoritet når man ikke snakker språket. Idag var vi på et opplegg inne i byen. Jeg hadde med meg to kameraer, slik at barna og ungdommene kunne ta blider  med det ene. Det fikk jeg klar beskjed om at ikke var så lurt. Særlig til en av gutta. Men han tok godt vare på det, og en del fine bilder. Noen av de kommer etterhvert. Må bare få lagt de inn først;-)

Det andre prosjektet er med småbarna. Har tidligere sagt at jeg ikke kunne få noen favoritter, men det er selvfølgelig noen man kommer bedre overens med enn andre. Og jeg har nok fått et par gullunger, eller 3. De er så nydelige. Men kunne ønsket meg bedre lokaler, slik at det er noe mer stimulering for ungene. Kanskje ut på tur av og til.. Men det tar tid å hente de om morgenen, så skal de ha mat, vaskes, sove litt, litt mer mat, og så må vi dra.

Nå har det vært 3 dager med overskyet, før sola kom tilbake idag. Vet det er et luksusproblem, men det var faktisk litt deilig når det var overskyet. Lufta ble renere med en gang. Og det trengs her nede!!
Nå skal jeg nyte helgen:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar